STILL WATERS RUN DEEP

Kunstnere

12. Jirí Kovanda CZ 1953
A4 documentations
On an escalator... turning around, I look into the eyes of the person standing behind me..., 1977

XXX, With my hands over my eyes, I walk blindly into a group of people standing at the opposite end of the corridor… 1977
Odense Banegård Center

Kissing through a Glass 2007

XXX, I carry some water from the river in my cupped hands and release it a few meters downriver... 1977
XXX, I rake together some rubbish (dust, cigarette stubs, etc.) with my hands and when I’ve got a pile, I scatter it all again… 1977
Eventyrhaven langs Odense Å’s bred

Sugar Tower 1978
Salty angle, sweet curve 1981
Viadukten under Albanibroen

Courtesy of the Artist
En mand står på banegårdens rulletrappe i myldretiden, vender sig om og ser personen bag sig i øjnene. En anden tager hænderne op foran øjnene og vandrer ind i forbipasserende på gågaden. Jirí Kovandas aktioner fra 1970’erne og 80’erne er banale hverdags-handlinger, der bryder de små koder, der former vores sociale verden. Aktionerne fokuserer på de enkelte mennesker og deres intimsfære i en tid, hvor et totalitært styre formede verden i kunstnerens hjemland Tjekkiet. Kovanda har været foregangsmand for samtidens performative eksperimenter og sociale skulpturer. I Odense bliver hans værker re-enacted – genskabt - af studerende ved Det Fynske Kunstakademi sommeren over. Det er en slags hverdagens og absurditetens poesi, der udspiller sig i de små handlinger, hvor kontakt mellem mennesker er skulpturernes materiale.
I Sugar Tower og Salty angel er sukker og salt brugt til miniature skulpturer. De lægger sig igen som en sanselig og forgængelig kommentar til både den minimalistiske skulptur og til byens massive former, der er i en overmenneskelig skala. Tiden, stedet, nu’et handlingerne - det midlertidige og det organiske er også her kernen i værkerne. Mens andre i hans generation arbejder aggressivt og eksplicit politisk, er aktionerne demonstrativt underspillede hos Kovanda.